هنگامیکه مقاله در 26 فروردین سال 1385 در سایتها از جمله بازتاب منتشر شد
بعضی از علمای اهل سنت علیه این مقاله بپا خواستند و آن را سراسر کذب و دروغ و تدلیس خواندند. و گفتند چیزی بنام ازدواح موقت در اسلام حرام است و اهل سنت هرگز ازدواج موقت ندارد.
یک سایت نوشت
-
تدلیس خبری سایت بازتاب(ازدواج موقت- ازدواج مسیار) … ، جهت فریب اذهان عمومی، تحت عنوان «بحران اجتماعی زنان عرب و فتوای مجمع فقهی» با زیرتیتر …….. و آنرا کذب محض خواند .
اما حقیقت پشت پرده نمی ماند امروز در جهان عرب ازدواج متعه بیشتر از هرجای دنیا وجود دارد اما تنها فرقش با متعه شیعی در این واژه است .
شیعه در ازدواج متعه یا صیغه و یا موقت می گوید انکحت و زوجتک بالمهر المعلوم و مدت المعلوم.
اهل سنت عربستان و افغانستان می گویند کلمه
-
مدت المعلوم یعنی زمان مشخص و محدود را نباید بگویید
-
اگر این کلمه را بگویید زنا زاده هستید و خداوند از شما خشمگین می شود.
-
حتی اگر نیت موقت دارید آن را بر زبان نیاورید بقیه اش درست است به این نوع حقه بازی و بازی با الفاظ و مغلطه ، ازدواج مسیار- می گویند
-
و بعد می گویند
-
ازدواج مسیار با صیغه
در مذهب شیعه متفاوت است.
اما اگر دقت کنید در عمل صیغه و ازدواح مسیار یکی است اما بازی با واژگان فرق می کند. امروزه در کشورهای عربی صدهها سایت راه افتاده است
یا دوست دختر/پسر یابی حلال
فرد به سایت وارد می شود و دوست دختر یا دوست پسر خود را انتخاب می کند و تا هرزمان که مایل بودید با او روابط دارید هر زمان که نخواستید به او اس ام اس می فرستید و می گویید طلقتک یعنی جدا شدیم برو بسلامت!!!. برو با دیگری !!!
این یعنی همان صیغه موقت… که در عراق رایج است . در کشورهای عربی سنی این نوع ازدواج را حرام زادگی می دانستند اما الان خودشان چندین نوع ازدواج رایج کرده اند که همگی عملا موقت است اما کلمه موقت را ندارد. ازواج – مسیار – ازواج بخشش- ازدواج مسافر- نکاح الجهاد/ ازدواج مجاهدان فی سبیل الله ……
اما در عربستان پسران تا شب زفاف حق ندارند صورت نامزد خود را ببینند. جالب تر اینکه اینگونه علما لواط کاری را هم جرم سنگینی نمی دانند.
طبق فتوای العریفی : زواج الجهاد آن است که زن مطلقه و یا دختری به میان مجاهدان مسلمان سوریه برود و به آنها خدمت کند تا آنها به اسلام خدمت کنند. این ازدواج چند ساعته است. و دختر مجاهد می تواند هر ساعت به ازدواج یک مجاهد در آید این مجاهدت برای خانم صواب بزرگی دارد و جنت از آن اوست.
جامعه متناقض و متضاد عربستان و افغانستان و پاکستان آنقدر در زیر فشار تضاد و تناقض است که در حال انفجار اجتماعی است . یا تروریست می پرورد و یا آدم های دایم الخمر و دایم التخت خواب . و در حال فساد و فحشا در شمال آفریقا و اسپانیا و هند و شرق آسیا – و یا تروریستهایی را می پرورد برای انفجار و آدم کشی سر بریدن و دل و جگر مخالفان را خوردن . در چنین جامعه ای تعادل روحی و میانه روی وجود ندارد همیشه افراط و تفریط و نفرت در جامعه موج می زند. و
علمای آن فتواهای عجیب و غریب اینجوری و آنجوری می دهند.
اما مقاله ای که خشم مفتی چند مفتی از جمله یک آخوند با سابقه تروریستی بنام ملاکارگر (کریکار) در کردستان ارا در سال 1385 بر انگیخت:
:
شبح “عنوست” یا پیر دختری بسیاری ازکشورهای عربی را در برگرفته است. سمینارها و کنفرانسهای متعددی برپا می شود تا علت عدم ازدواج جوانان و افزایش طلاق را بررسی و راهکار ارائه نماید اما این مشکل حتی در کشورهایی سنتی مانند عربستان نیز شیوع پیدا می کند. در کشورهای عربی بویژه در حاشیه خلیج فارس قبلا سن ازدواج 17 سال بوده است و مردانی در این منطقه گاهی 30 تا 70 فرزند داشته اند اما امروز علیرغم رفاه فزاینده، وضع به گونه دیگری است.
چند دهه است که در کشورهای عربی، آزادی عمل مردان (و البته مخفی از خانواده) در داشتن رابطه های متعدد خارج از ازدواجرسمی، رایج بوده و به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است بنحویکه در واقع علمای سنی قصد دارند درحال حاضر آنرا قانونمند سازند و از تبعات منفی آن بکاهند.
در بسیاری از کشورهای عربی بویژه در شمال آفریقا ، وضعیت طلاق، خیانت همسران، فحشا، روابط قبل از ازدواج ، ازدواج های صوری، انتشارعکس های ضد اخلاقی در اینترنت، قتل ناموسی ( شرف) و روابط نامشروع ، با استاندارهای غربی و با آمارهای کشورهایی مانند برزیل برابری می کتد این وضعیت نگرانی های زیادی را در میان خانواده های سنتی برانگیخته است و علما را نیز به فکر چاره اندیشی انداخته است .
هم اکنون در کشورهای مغرب عربی انواع ازدواجها رایج است مانند ازدواج سفید – ازدواج تابستانی – ازدواج مسیار – ازدواج سیاه و ….. ازدواج سفید این است که دختران مغربی با پیرمردان اروپایی (سفید پوست ) عقد زناشویی می بندند و پولی هم به مرد می پردازند تا بدین وسیله تابعیت کشور اروپایی را بدست بیاورند و بعد از کسب تابعیت از پیرمرد اروپایی جدا می شوند وبا تابعیت جدید براحتی می توانند خواستگاران مورد دلخواه خود را در موطن اصلی بدست آورند!. ازدواج سیاه مشابه ازدواج سفید است با این تفاوت که جوان سیاه پوست با پیر زن اروپایی ازدواج می کند به امید کسب تابعیت اروپایی و بعد … !
یکی از ایرادهای اساسی علمای سلفی به شیعیان ، حلال بودن ازدواج موقت، حرام ندانستن هنرهای سمعی و بصری و پیکرتراشی و مواردی از این قبیل نزد شیعیان بوده است.
خشونت های افراطی سلفی های تکفیری از یکسو و نیازهای اساسی عصر حاضر باعث شده است که علمای سنی در مصر، اردن، یمن ، مراکش و عربستان در یک عقب نشینی آشکار در این موضوعات به فقه شیعی نزدیک شوند . البته فقه مالکی تا حدودی در اینگونه مسائل میانه رو تر از فقه حنبلی بوده است بطوریکه قانون جدید خانواده در مراکش در یک کمیته 15 نفره متشکل از علمای این کشور و همچنین فمنیستها(طرفداران زن سالاری) پس از تعدیلات و اصلاحات مورد تصویب قرار گرفت و در امور و جایگاه زنان تا حدودی از فقه شیعی کمک گرفت
اما به تازگی و سرانجام پس از قرن ها، مجمع فقهی اسلامی ( اهل سنت) وابسته به هماهنگ کننده امور شرعی جهان اسلام نیز موضوع اصلی هیجدهمین گردهم آیی خود در مکه را به مسئله ازدواج عرفی ( ازدواج مسیار و ازدواج بشرط طلاق ) اختصاص داد و موضوع تعیین و یا تغییر جنسیت را برای اولین بار در تاریخ فقه اهل سنت مورد بررسی قرار داد این اجتماع با توجه به اینکه عملا انواع ازدواج های عرفی مانند مسیار( مشابه موقت) و اینگونه مسائل در کشورهای عربی رایج شده ،ازدواج مسیار را رسما مجاز اعلام نمود.
وجود افراد غیر عادی که نه مرد و نه زن محسوب می شوند در فقه شیعی برسمیت شناخته شده و تغییر جنسیت آنها نیز بنا به تمایلات غریزی آنها مجاز است اما فقه سنی به هیچ عنوان چیزی غیر از جنس مذکر و یا مونث را به رسمیت نمی شناسد و قتل فردی که تمایلاتی غیر از این دو داشته باشد و یا مرد نما و یا زن نما باشد جایز می شمارد. هنگامیکه خبر تغییر جنسیت تعدادی از دختران و یا پسران به جنس مورد دلخواهشان در تهران به رسانه های جهانی کشیده شد این خبر جهان را متعجب ساخت و این آزادی عمل و حق را بسیار مترقی خواندند و یک روزنامه عربی نوشت باید واقعا در مورد فقه شیعه مطالعه کرد آنچه معلوم است آنها در امور جدید خیلی مترقی تر و پیشگام تر از اهل سنت هستند.
حدود یکصد سال قبل محمد عبده مجسمه و تصویر را اگر به قصد عبادت نباشد مجاز دانست و بدین وسیله اثار باستانی مصر و مجسمه ابوالهول را از خطر نابودی بدست تندروها نجات داد. اما دیدگاه او هیچگاه مورد تائید فقهای سلفی قرار نگرفت و در مصر همواره کسانی خواستار نابودی ابولهول و سایر مجسمه ها بودند اما اخیرا دکتر علی جمعه که سه سال است رئیس خانه فتوا در مصر شده است در یک عقب نشینی پذیرفت که تصویر و پیکره بصورت نیم تنه حرام نیست.
ماه گذشته احمد زکی یمانی وزیر سابق نفت عربستان در بخش مطالعات شرقی دانشگاه لندن طی سخنانی این عقیده را بشدت نکوهش و گفته است اگر خانه های پیامبر و مقبره های بقیع تخریب نشده بود اکنون آثار باستانی و هنری ارزشمند و قابل مطالعه ای در اختیار مسلمانان و سایر علاقه مندان می بود او تخریب کوه نگاره های بامیان توسط طالبان را مصداق تفکری جاهلی دانست و گفت همین تفکر مانع از اقدامات او در جهت شناسایی علمی محدوده بناهای قدیم مکه و مدینه شده است.
ابن تیمیه 1308 میلادی و ابن قیم جوزی 1350 و محمد بن عبدالوهاب 1791 میلادی هرگونه تصویر و مجسمه را بطور مطلق حرام اعلام کرده بودند و بر این اساس بود که وهابی ها در سال 1816 ضریح و گنبد حرم امام حسین را تخریب و بیشتر از 5 هزار نفر را قتل و عام نموده و در سال 1926 نیز وهابی ها مقبره های بقیع را در مدینه از بین بردند. کما اینکه تخریب حرمین کاظمین در سامرا و بعضی اعمال جنایتکارانه دیگر بر علیه اماکن مذهبی بحث های مربوطه را از نو زنده کرده و علمای سنی را به فکر و تعمق واداشته است بطوریکه آنها بتدریج به بطلان نظر ابن تیمیه پی می برند.
در حال حاضربیشتر مردان عرب، برخلاف سنت مذهبی در برهه بیست سالگی به بعد، برخلاف میلشان مجرد ماندهاند.بسیاری از مردان کشورهای خاورمیانهای با داشتن 30 درصد بیکاری جوانان، دارای موانع مالی بسیار جدی در راه ازدواج هستند. مردان مراکشی هماکنون با میانگین 32 سال ازدواج میکنند که هفت سال بیشتر از نسل گذشته است.
تغییر انتظارات و توقعات نیز مشکل را پیچیدهتر کرده است. عده زیادی دیگر خواهان ازدواج به شیوه سنتی نیستند.
استقلال مالی و ازدواج هنوز هم دو شاخص موقعیت اجتماعی هستند که دستیابی به آنها سخت است. این روند در بخشی از جهان که 60 درصد جمعیتش زیر 25 سال سن دارند، « بمب اجتماعی» است. البته رادیکالهای سنت گرا در خاورمیانه، گامهایی را در این راستا برداشتهاند.
در همین حال، بسیاری از مردان جوان، مهاجرت به اروپا و دیگر کشورها را به امید یافتن کار و ازدواج ترجیح میدهند. بیشتر افراد میگویند بر خواهند گشت، اما هرگز بازنمیگردند.
مشکل پیر دختری تنها به کشورهای عربی خاورمیانه محدود نمی شود و به یک شبح تهدید آمیز برای همه کشورهای اسلامی تبدیل شده است وب سایت« محیط» طی گزارشی خاطر نشان کرده است که 34 درصد دختران در کشورهای عربی از سن 35 سال گذشته اند و این افراد را دختران ناامید می نامند زیرا دیگر امیدی به ازدواج با فردی شایسته و دلخواه ندارند. تنها در مصر 8 میلیون نا امید وجود دارد در مراکش وضعیت بدتر است همین رقم و شاید هم بیشتر وجود داشته باشند. کشورهای عربی خلیج فارس نیز همین مشکل را بنوع دیگری دارند در این میان وضع یمن از همه بدتر است. درصد ازدواجهای زود هنگام ، اشتغال دختران خردسال به عنوان خدمتکار و …. ناهنجاری های زیادی را ایجاد نموده است.
بالا رفتن آمار دختران نامید به عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برمی گردد در این میان بالا رفتن سن ازدواج پسران نیز بر این پدیده تاثیر گذاشته است. از نظر فرهنگی امروزه ازدواج پسران در سن بالا امری ناپسند به حساب نمی آید. تا نیمه قرن گذشته میانگین سن ازدواج پسران 22 سال بوده است و مجرد بودن ذکور امری ناپسند تلقی می شد.
در سالهای اخیر در کشورهای عربی کنفرانسهای متعددی در خصوص راهکارهایی برای حل مشکل دیر ازدواجی و پیر دختری بررسی شده است. یکی از راههایی که مورد برسی قرار گرفته است ازدواج موقت است. در فقه شیعه ازدواج موقت و زماندار و به قصد طلاق برای زنان بدون شوهر با شرایط خاصی مجاز است اما در فقه اهل سنت ازدواج موقت و یا هر ازدواجی که مدت دار باشد حرام است .
اخیرا تعدادی از علمای اهل سنت اعلام داشته اند که که خلیفه دوم سنت خدا و پیامبر را حرام کرده است در حالیکه این حرمت جایگاه شرعی و قانونی نداشته است . از جمله در کتابی بنام ازدواج متعه حلال است . صالح وردانی سنی سلفی مصری نوشته است که دلایلی بر تحریم ازدواج موقت و جود دارد و دلایلی نیز بر تائید آن اما دلایلی که در تایید وجود دارند محکمتر هستند زیرا همه آنها به پیامبر اعظم منسوبند اما دلایل ابطال به خلیفه دوم و صحیح های اربعه منسوب هستند وی در استدلالهای خود به فقه شیعه نزدیک شده و بطور ضمنی احادیث شیعه را در مورد ازدواج موقت صحیح دانسته و ادله فقهایی که در نسخ آن سخن گفته اند را با نقد و بررسی فقهی رد نموده است.
این اولین بار است که یک مفتی سنی وارد مباحث و مفاهیم بنیادین در رفتارشناسی جنسی مانند: آموزش و تربیت جنسی – جنسیت یا تمایل جنسی – هویت جنسی – نقش جنسی – حدود و ثغور آموزش و تربیت جنسی – آموزش جنسی پیش و بعداز ازدواج می شود و در باره آنها کند و کاو می نماید .
پیشتر علمای سنی از ازواج فقط وظیفه تولید نسل را تبلیغ می کردند و بحث در مقوله های روانشناسی آن مردود می دانستند .
فقیه سعودی بنام عبدالمحسن العبیکان نیز در این موضوع با او همصدا شده و در تایید ازدواج موقت حکم صادر کرده است گزارش کامل این فتوا در شرق الاوسط 31 مارس 2006 چاپ شده است. البته عده ای دیگر ضمن مخالفت این فتوا را خطرناکتر از بمب اتمی ایران دانسته اند.!! علمای سنی که بطور قاطع استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری ، شاغل بودن زنان و مجسمه و تصویرسازی را نیز حرام می شمردند در یک عقب نشینی آشکار اخیرا به حلال بودن آن حکم کرده اند و در این مورد نیز علمای مصر پیشقدم بوده اند مفتی مصر علی جمعه اعلام نموده است که تصویر فتوگرافی و فیلم، عروسک بچه ها و مجسمه (بصورت نیم تنه ) حلال است و منع شرعی ندارد در حالیکه قبلا حکم اهل سنت این بود که در خانه ای که عکس و مجسمه باشد فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند و اهل آن به بهشت نخواهند رفت می دانید که ملا عمر رهبر طالبان در این خصوص حکم معروفی را صادر نمود که بر اساس آن بنای عظیم و باستانی بامیان در میان حیرت و شگفتی جهانیان به تلی از سنگلاخ تبدیل شد.
در کشورهای شمال آفریقا مردانی که از خلیج فارس برای گذراندن اوقات فراقت خود به این کشورها سفر می کنند را خلیجی می نامند این عبارت در حال حاضر به هر مردی که دغدغه پول خرج کردن ندارد و در محله های ویژه افرادی برای آنها زنان ویژه را سوار بر ماشین می کنند و به ویلاهای اختصاصی می برند نیز بکار می رود . روزنامه النهار مغربیه به مدت یکماه در دسامبر 2005 سلسله داستانهایی را به نام مردان خلیجی و زنان بدکاره منتشر می کرد که گویای وضعیت کشورهای عربی است این وضعیت در مصر، اردن، یمن و سایر کشورهای عربی نیز وجود دارد.
چندی قبل تلویزیون اسپانیا برنامه ای را به وجود فحشا در کشور مراکش اختصاص داد و مردان خلیجی را که در همه مکانها و شهرهای توریستی سواحل مدیترانه از مصر گرفته تا مراکش اقامت می نمایند را به نمایش گذاشت .
البته تلویزیونهای غربی مانند تلویزیون دولتی کانادا CBC و تلویزیون سوئد که به پخش برنامه هایی در مورد وضعیت زنان در کشورهای اسلامی از جمله ایران می پردازند در نظر ندارند و یا گویی فراموش می کنند که در کشورهای خودشان فحشا بطرز زننده ای علنی و قانونی است مثلا چندی قبل یک دختر در هلند با دوستانش شرط بندی نمود تا با اولین مرد داوطلبی که از خیابان محل آنها می گذرد عمل جنسی انجام دهد و اینکار را در خیابان عمومی انجام داد و یا در آلمان اینگونه حرکات آنقدر زیاد است که پلیس مجبور شده است این عمل را در خیابانها مشمول مجازات نماید.
به هر حال مسئله ازدواج موقت، یکی از موضوعات قابل بحث در حوزه ی وضعیت زنان در کشورهای عربی است. بیوه زنانی که در کشورهایی مانند مغرب ، مصر، الجزایر و یمن زیر فشارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، کمر خم کرده اند، « ازدواج موقت » را به عنوان وسیله ای برای آرامش و تامین حداقل معیشت می یابند آنها نتها این را عملی از روی اکراه و اجبار بلکه با رضایت می پذیرند امروزه زنان از قشرهای مختلف، پذیرای این پیشنهاد هستند. زنان و دختران جوان گرفتار، برای گره گشایی از وضعیت نابسامان مالی خود، ازدواج زمان دار را میپذیرند وپس از نا امیدی خوشبختی خود را یکبار دیگر آزمایش می کنند .
مشکل اساسی قبلا این بود که فرزندان ناشی از ازدواجهای موقت وضعیت حقوقی و شرعی مشخصی نداشتند و این ازدواجهای عرفی توسط شاهدانی از فامیل و یا وعاظ درجه پائین انجام می شد ولی اگر قانونی و شرعی بودن این نوع زناشویی رسما پذیرفته شود مشکل حضانت کودکان نیز قانونمند خواهد شد.
روند فزاینده این گونه ازدواجها در بین اقشار تحصیل کرده و شهرنشین، افراد جدا شده و کسانیکه مسافرتهای کاری طولانی مدت و یا سفر فصلی دارند بگونه ای است که قبح و زشتی حرمت این گونه ازدواجها نزد عامه مردم از میان رفته است . بسیاری از دختران ویا بیوه زنان تحصیل کرده نیز که صاحب شغلی هستند، برای حفظ موقعیت خود در محل کار و تثبیت وضعیت اقتصادی خود، گاهی اوقات مجبور به پذیرفتن ازدواج موقت از سوی کارفرمای خود میباشند. این امر چنان امروزه در کشورهای عربی پیدا است که هیچکس نمی تواند منکر آن شود. هم اکنون مغرب بزرگترین صادر کننده رقاصه به کشورهای عربی خلیج فارس و به اروپا است. تعداد رقاصه های عرب چندین برابر بیشتر از دانشمندان و نویسندگان عرب است.
در مغرب سه شبکه مهم قاچاق وجود دارد 1- شبکه قاچاق مواد مخدر 2- شبکه قاچاق دختران 3- شبکه قاچاق مهاجرین مخفی، اخیرا تعدادی از کشورهای عربی از جمله اردن و عربستان از صدور ویزا برای بانوان مغربی منع شده اند.
فروردین 1385
محمد عجم
درحالی که زنان در کشور عربستان، از هرگونه حق و حقوقی که خداوند و دین اسلام آنها را از آنها بهرهمند ساخته، محروم هستند زنان و دختران خاندان سعودی، نهتنها اصول و مبادی دین اسلام، که آیین وهابیت را هم که به آن ایمان و باور دارند زیر پا میگذارند.
خاندان سعودی حاکم بر عربستان درحالی داعیه رهبری جهان اسلام را دارد که بسیاری از اعضای این خاندان، غرق در فساد و فحشا هستند و این موضوع نهتنها شاهزادههای مرد این خاندان را شامل میشود، بلکه زنان آنان را نیز در برمیگیرد.
درحالی که زنان در کشور عربستان، از هرگونه حق و حقوقی محروم هستند زنان و دختران خاندان سعودی، نهتنها اصول و مبادی دین اسلام، که آیین وهابیت را هم که به آن ایمان و باور دارند زیر پا میگذارند. برای اثبات این مدعا در ادامه این گزارش با ما همراه باشید:
نخستین تصویری که مشاهده میکنید، تصویری از دختر “سعود بن عبدالعزیز آلسعود” پادشاه سابق عربستان سعودی در سن ۴۱ سالگی و مربوط به زمانی است که در دانشگاه فلوریدای آمریکا تحصیل میکرد.
وی دو سال پیش از سوی یکی از دادگاههای ایالتی آمریکا به جرم کتکزدن و ناسزا گفتن به خدمتکار فیلیپینیاش به پرداخت یک هزار دلار محکوم شد.
در دومین تصویر، شما “هند شمسالدین الفاسی” همسر شاهزاده “ترکی بن عبدالعزیز آلسعود” برادر “عبدالله بن عبدالعزیز” پادشاه سعودی را مشاهده میکنید که در جشن تولد خود که در بیروت، پایتخت لبنان در سال ۲۰۰۱ میلادی برگزار شد، درحال رقصیدن است.
همچنین در تصویری دیگر یکی از شاهزادههای سعودی به نام ” مشاعل دختر فیصل بن عبدالعزیز آلسعود” مشاهده میشود که ساکن شهر لسآنجلس در آمریکاست و بهعنوان نمایش دهنده لباسهای زنانه یا همان مانکن فعالیت میکند.
زنان عربستانی لباسهای مخصوص به خود را میپوشند که از سراپای آنها را میپوشاند اما اینجا لسآنجلس است نه ریاض!
اما تصویر چهارمی که مشاهده میکنید از آن “ریم” دختر شاهزاده ”ولید بن طلال بن عبدالعزیز آلسعود” یکی از ثروتمندترین مردان جهان عرب است.
این تصویر از وی در جشن دانشآموختگی وی در سال ۲۰۰۷ میلادی گرفته شده است.
اما تصویر پنجم از آن شاهزاده “سماهر” دختر شاهزاده سعودی “ترکی بن عبدالعزیز آلسعود” است، این تصویر از جشن دانشآموختگی شاهزاده سماهر در بیروت گرفته شده و درحالی که پدرش نیز در کنار او در تصویر مشاهده میشود.
تصویر ششم متعلق به شاهزاده “نوفه” دختر شاهزاده “بندر بنسلطان بن عبدالعزیز آل سعود” رئیس کنونی دستگاه اطلاعات و امنیت سعودی است که سالهای سال سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود و اکنون رئیس شورای عالی استخبارات عربستان سعودی است.
شاهزاده نوفه ۲۵ سال است که در آمریکا زندگی میکند.
هفتمین تصویر از خاندان آل سعود مربوط به “هناء الجادر” در ۳۹ سالگی است که همسر شاهزاده “محمد بن ترکی بن عبدالعزیز آلسعود” به شمار میآید و در تصویر وی با یک پارچه دیده میشود.
هناء الجادر توسط دادگاهها به دلیل بدرفتاری بیش از حدش با خدمتکارانش و ضرب و شتم بیش از حد آنها محاکمه و توقیف شد.
اما تصویر شماره هشت متعلق به شاهزاده “شوق آلسعود” است که به نظر میرسد در کنار “پاریس هیلتون” یکی از دوستانش و یکی از بازیگران زن فرانسوی در سواحل فرانسه مشاهده میشود.
این تصویر را شماری از روزنامهها و مجلات چاپ کردند و موجب خشم و غضب خاندان حاکم سعودی و نگرانی آنها از واکنش افکار عمومی داخلی و خارجی شد.
در همین رابطه بخوانید:کشتن کودکان
جن ها خانم های …. را…. هرکس بگوید زمین حرکت می کند کافراست
آخرین دیدگاهها